Friday, May 28, 2010

APAM BENGAWAN SOLO



Hari nie aku nk berkongsi resepi ngan kalian semua..kuih Apam Bengawan Solo..xtau la kenapa nama macam tu..asal dari tanah jawa kot..resepi ni mama aku yang ajar..dia belajar semasa menghadiri kursus KEMAS..mudah sangat nak wat kuih nie..


Mula2 kite buat inti dahulu..kelapa parut, gula pasir, gula melaka, sedikit garam..masak dalam kuali bahan2 ni semua sehingga garing..bila dah garing taburkan sedikit tepung gandum..gaul rata sehingga masak..siap..


..inti kelapa..


Bahan-bahan untuk kuih lak:
  1. 3 cawan tepung gandum
  2. 1 cawan tepung beras
  3. 1 cawan gula
  4. 2 1/2 cawan air
  5. 1/2 cawan minyak
  6. 1 bungkus mauripan
  7. pewarna - hijau & merah
  8. garam secukup rase

cara-caranya ialah.. campurkan semua bahan di atas..Kacau sehingga rat..Adunan dibahagi kepada 2 bahagian dan warnakan setiap adunan....Biarkan adunan selama 1/2 jam sehinggan ia naik..


..aduan dibahagi kpd 2 warna..


Masukkan adunan ke dalam acuan..selang selikan warna..letakkan inti kelapa di tengah2 selangan warna td..


..adunan di dalam acuan..


Kukus selama 10 minit..dah siap..mudahkan..


..siap untuk dimakan..


kuih ni sangat sedap..boleh dimakan oleh semua golongan termasuk mereka yang x de gigi..hehe..


~~SELAMAT MENCUBA..~~

10 comments:

sweeTSour said...

uik sedapppnya...

sarah shafie said...

uitss..aku nk rse..bwak blik mlaka lah..

ASaDa RyutaRo said...

wallaweh.. cam senang je nk buat.. tapi nk mengusahakan buat tu malas la plak.. hihi :P

Nazz@Purple said...

wau..apam ade inti kat dlm..xpenah rase..nak try la..thanks eh.

Syikin said...

keyyah: mmg sdp pun..

ser: nti kalo aku wat kat mlk aku bwk lab yerk..

asada: mmg sng nk wat.. so rajin2 kn la diri anda yerk..hehe

Syikin said...

try la nazz..sng je nk wat..

Usop said...

sedap apam ni, apam ni berasal dari mana yer

Syikin said...

ntah le usop..mak ajar..sy wat jer..

❤ princess ❤ said...

sedap woo.. lapar tengok apam tuh.. :D

black_mel said...

owh..selama ni tau makan jer..hari ni baru tau nama apam tu...mmg sedap...

Post a Comment

nak kritik?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails