Wednesday, May 12, 2010

SABAR..banyak fadhilatnyer


arini aku nk brcerite psl sabar..aku coretkn nie sbb skrg nie mcm2 dugaan diuji untukku..kadang2 sampai aku rase x trtanggung sume dugaan nie..tp ble ingt blik pd agama aku kuatkn iman hadapi sume dugaan nie..dn perkataan yg paling tepat tuk aku dlm mghadapi sume dugaan nie adalah SABAR..dalam Islam umatnye sgt dituntut untuk bersabar.

bile kite ditimpa musibah org keliling pasti akn brkate "sabar la, dugaan 2 sume." tp semua org ke boleh brsabar..mane yg xtau sabar 2 la yg jdi prkara2 buruk..mcm bunuh diri, penderaan, pembunuhan..NAUZUBILLAH..2 sume disbbkn hilangnye rase sabar dlm diri..

bayak ganjaran yg ALLAH jnjikan untuk umatnye yg bersabar..

Ganjaran sabar di dunia ialah mendapat kemenangan dan kejayaan hidup dalam menegakkan kebenaran Allah. Firman Allah bermaksud: “Ya, cukuplah jika kamu bersabar dan bertakwa dan mereka akan datang menyerang kamu seketika itu juga, nescaya Allah akan menolong kamu dengan lima ribu malaikat yang memakai tanda.” – (Surah Ali Imran, ayat 125).

Firman Allah lg: “Hai orang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah waspada dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.” – (Suruh Ali Imran, ayat 200).

Allah menjanjikan 10 kali ganda ganjaran bg umatnye yg bersabar..Orang yang sentiasa bersabar akan mendapat keampunan daripada Allah terhadap segala dosa yang pernah mereka lakukan dengan pahala yang besar.

Sabar itu separuh drpd iman..semoga dgn sabar hidup kite akan sentiasa bahagia di dunia & akhirat..

1 comment:

Anonymous said...

sabar separuh drp iman..

Post a Comment

nak kritik?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails