Friday, June 11, 2010

Kelebihan orang berkahwin..(",)



Salam semua...




lame sudah aku x berblog..al-maklum la bz sikit..chewahh..ntah ape yang bz aku pun x tau..dah jadi isteri orang nie dah banyak tanggungjawabnya..walaupun penat tapi kadang2 rasa seronok..ditambah pula kalo dah ada anak..lagi seronok..penat pun hilang bila tenguk telatah anak2..


Aku ada dapat 1 email dari seorang sahabat..bercerita tentang hadith Rasullah..dan yang paling membuat aku teruja mengenai kelebihan orang yang telah berkawin..so aku pun nak kongsi pada semua rakan blog aku di sini..


Antara Sabda Rasullah S.A.W dalam banyak2 hadith adalah:

  • sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun.
  • Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya adalah lebih baik daripada isteri itu mengerjalan haji umrah.
  • Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya adalah lebih baik baginya daripada mengerjakan 1000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin.
  • Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir).
  • Seorang wanita yang soleh itu lebih baik daripada seribu orang laki-laki yang tidak soleh dan seorang perempuan yang berkhidmat melayani suaminya selama seminggu, maka ditutuplah daripadanya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya delapan pintu syurga dari pintu mana dia mahu masuk bebas tanpa hisab.

MASYAALLAH...terlalu banyak pahala seorang insan bila telah mendirikan rumah tangga..tapi semua 2 kena la buat dengan kerelaan dan keikhlasan hati..bukan paksaan dan ungkitan..so bagi sesiapa yang belum kawin 2 cepat2 la kawin..jangan lambat2..pahala orang yang berkahwin belipat kali ganda berbanding dengan orang yang belum kawin..


1 comment:

Keyyah said...

uwaaaa nak kawen cepat..tolong2 suruh org masuk meminang keyyah..
pangggg... gatal xhengat keyyah..study xabes lg..adesss

Post a Comment

nak kritik?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails