Friday, June 25, 2010

..Sup Ketutu..



Salam semua..


..Semalam dah terangkan serba sedikit mengenai ikan ketutu liar..
..Hari ini nak bercerita pulak ketutu yang dah siap dimasak..
..Menu makan malam hari ini adalah sup ikan ketutu..
..Macam2 boleh masak ketutu nie..
..Masak sup, stim, goreng biasa, 3 rasa, sambal..
..Ikut selera kita..
..Tapi kalo orang Cina biasanya diaorang masak sup dan stim..
..Untuk perubatan..kurang minyak dalam masakan..



..Ni la rupa ikan ketutu yang siap dimasak.SUP KETUTU..
..Berat ikan ni 400g..harga ikan hidup 0.4KG x RM30 = RM 12..
..Kalo makan kat restoran, harga sekor ikan nie siap masak dalam RM 30..
..Mau pengsan mase nak bayar pas tu..
..Tu sebab orang melayu jarang sangat makan ikan nie..
..Glamour di kalangan orang cina je..



..Ni pula isi ikan ketutu..
..Struktur dagingnya halus dan berwarna putih..
..Dagingnya sangat lembut, manis dan lazat..



..Dan ini rupa tulang ikan ketutu..
..Tulangnya lain dari ikan biasa..warna jernih..
..Makan memang best..tulang halus xde..



..Walaupun ikan ni mahal tapi banyak khasiat dari ikan nie..
..Untuk perubatan terutama selepas pembedahan sangat la elok..
..Tak akan ada lagi bekas jahitan pada luka..
..Ikan ini berfungsi melancarkan perjalanan darah manusia..
..Memang berbaloi dengan harga..


..Selamat mencuba..

3 comments:

DALILA said...

aduaii...terliur tgk sup ikan ketutu ni..
harga ikan ni 2kali ganda dari ikan siakap tuh...mmg mahal...

M a W a D D a H said...

macam sedap je ikan itu...tapi sebelum syikin gtau ikan ni, memang tak kenal ikan ni...rupe2nya dikenali di kalangan orang cina...

nak skit..hehe

Syikin said...

dee: aar ikan nie lagi mahal dari siakap..rasa pun lagi sedap dari siakap..

adah: sedap adah..try la rase..

Post a Comment

nak kritik?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails